Saturday, July 26, 2008

به نام خداوند جان وخرد
نرم¬افزار محاسبه سختي پذيري فولادهاي آلياژي همراه با رسم نمودارهاي مربوطه
اين نرم¬افزار، درصد عناصر موجود در تركيب انواع فولادها را به عنوان داده¬هاي ورودي از كاربر اخذ نموده و پس از انجام محاسبات لازم، اطلاعات مربوط به سختي¬پذيري فولاد از قبيل منحني جاميني و منحني تغييرات سختي در عرض ميله¬ها و شمش¬هاي فولادي (از سطح به مركز) در محيط¬هاي سردكنندگي مختلف را بر اساس استاندارد ASTM، در اختيار كاربر قرار مي¬دهد.
قابليّت¬ها:
• قابليّت اجرا در محيط ويندوز (Xp, 98, …)
• اخذ تركيب شيميايي استاندارد فولاد آلياژي و ساير عناصر تأثيرگذار در سختي¬پذيري آن (همانند بور و تيتانيم) از كاربر
• قابليّت استفاده از ممانعت كننده اندازه دانه (آلومينيم و نيوبيم) در فولاد آلياژي در صورت تمايل كاربر
• محاسبه و رسم منحني جاميني با استفاده از دو روش قطر بحراني و درصد مارتنزيت در ساختار فولاد
• محاسبه و نمايش منحني تغييرات سختي در قطر ميله¬ها و شمش¬هاي فولادي كوئنچ شده در محيط¬هاي مختلف (هوا، روغن، آب و آب¬نمك) همراه با تنظيم مقدار تلاطم محيط
• محاسبه و نمايش قطر بحراني فولاد
• محاسبه و نمايش اندازه دانه
• نمايش ضرايب ميزان تأثير هر عنصر در قطر بحراني ( fi )
• محاسبه و نمايش سختي¬پذيري اوليّه (100% مارتنزيت) و سختي¬پذيري 50% مارتنزيت
• مقايسه نمودار جاميني رسم شده توسط نرم¬افزار با استاندارد ASTM
• امكان ذخيره اطلاعات مربوط به هر فولاد در يك پرونده
• چاپ داده¬هاي محاسبه شده و نمودار
• امكان استفاده از واحدهاي متريك (ميليمتر) و انگليسي (اينچ) در رسم نمودار
• قابل رقابت با نرم¬افزارهاي مشابه خارجي
مجوزهاي نصب:
1- مجوز نصب 50 روزه
2- مجوز نصب دائمي همراه با قفل سخت¬افزاري
نحوه خريداري نرم¬افزار:
به منظور خريداري نرم¬افزار سختي¬پذيري فولادها، از طريق پست الكترونيكي فرم درخواست خريد خود را همراه مشخصات و آدرس پست الكترونيك به آدرس شركت بيتا گستر شرق ارسال كنيد. نسخه مورد درخواست شما از طريق آدرس پست الكترونيكتان براي شما ارسال خواهد گرديد.
بسته نرم¬افزاري محتوي فايل¬هاي ذيل است:
1- فايل اجرايي نرم¬افزار (Hardenability.exe)
2- فايل¬هاي كتابخانه¬اي (dll) لازم براي اجراي برنامه (Data1.dll تا Data8.dll)
3- مرجع الكترونيكي فولادهاي آلياژي (ASM Metals Handbook) حاوي تركيب شيميايي و منحني جاميني انواع فولادهاي مورد استفاده در صنعت به منظور مقايسه نتايج حاصل از نرم¬افزار با داده¬هاي حاصل از اندازه¬گيري
4- فايل¬هاي محتوي تركيب شيميايي چندين نمونه از فولادهاي آلياژي با پسوند scd
طريقه نصب:
به منظور نصب نرم¬افزار:
1- فايل نصب نرم¬افزار (Setup.exe) را از پوشه Setup اجرا نمائيد.
2- نرم¬افزار اصلي و فايل¬هاي كتابخانه¬اي (dll) همراه با آن را درون پوشه مورد نظر خود كپي نماييد.
3- فايل مرجع الكترونيكي فولادهاي آلياژي را در پوشه مورد نظر خود كپي كنيد.
ارتباط با ما:
شركت بيتا گستر شرق بجنورد از نظرات و پيشنهادات كاربران گرامي استقبال مي¬نمايد. در صورت تمايل براي ارتباط با ما مي¬توانيد با آدرس پست الكترونيكي شركت ارتباط برقرار كرده و يا با شماره تلفن ذيل تماس بگيريد.
آدرس پست الكترونيك: ehsansaadati2000@Gmail.com
تلفن: 00989155847205
00985842220183
طريقه استفاده از برنامه:
به منظور شروع كار با نرم¬افزار سختي¬پذيري فولادها مراحل ذيل را دنبال كنيد.
1- اجراي نرم¬افزار
2- وارد نمودن نام (شماره استاندارد) فولاد
3- وارد كردن تركيب شيميايي و پارامترهاي اصلي عمليّات حرارتي فولاد نظير دماي آستنيته يا نرماله و مدت انجام عمليّات حرارتي
4- كليك بر دكمه "منحني جاميني" به منظور رسم منحني جاميني فولاد
5- ذخيره داده¬هاي مربوط به فولاد آلياژي، مشاهده داده¬هاي فولادهاي از پيش ذخيره شده و يا چاپ آنها از طريق دكمه¬هاي مربوطه
6- كليك بر دكمه رسم منحني تغييرات سختي از سطح به مركز در محيط¬هاي سردكنندگي مختلف
7- كليك بر دكمه "راهنما" به منظور مشاهده مرجع الكترونيكي فولادهاي آلياژي
شرح قابليّت¬ها:
نرم¬¬افزار سختي¬پذيري فولادها پارامترهاي اصلي عمليّات حرارتي فولاد نظير دماي آستنيته يا نرماله، مدّت زمان عمليّات حرارتي و تركيب شيميايي فولاد را از طريق چندين كادر از كاربر دريافت مي¬دارد. علاوه بر اين، در اين نرم¬افزار، سه گزينه تعبيه گرديده كه با برداشتن يا گذاشتن علامت تيك هر كدام مي¬توان پارامترهاي اصلي تأثيرگذار در سختي¬پذيري فولاد، نظير استفاده از عناصر بور، تيتانيم و ممانعت كننده¬هاي اندازه دانه مانند آلومينيم و نيوبيم در تركيب شيميايي فولاد را تنظيم نمود.
نرم¬افزار سختي¬پذيري فولادها پس از دريافت پارامترهاي فوق از كاربر، قادر به محاسبه و رسم منحني جاميني با استفاده از هر يك از دو روش محاسبه قطر بحراني يا درصد مارتنزيت در ساختار فولاد است. (منحني جاميني عبارتست از: منحني تغييرات سختي فولاد بر حسب HRC در مقابل فاصله از انتهاي سردشونده ميله تحت آزمايش، فاصله از انتهاي سرد شدن در منحني رسم شده توسط نرم¬افزار مي¬تواند بر حسب هر يك از دو واحد ميليمتر يا اينچ بيان گردد.)
مختصري پيرامون روش¬هاي مورد استفاده:
به¬منظور ساخت اين نرم¬افزار، ابتدا با انجام بررسي¬¬هاي اوّليّه بر روي انواع فولادهاي استاندارد آلياژي در استاندارد ASTM سعي¬گرديد تا روش دقيقي جهت استخراج اطلاعات مربوط به منحني سختي¬پذيري فولاد به دست آيد. در اين مرحله چندين روش مورد بررسي قرار گرفت كه اختلاف زيادي با استانداردهاي ASTM در آنها به چشم مي¬خورد.
دومين روش مورد بررسي عبارت است از محاسبه سختي¬پذيري از طريق به دست آوردن درصد مارتنزيت در ساختار فولاد آلياژي. در اين روش، ابتدا اندازه دانه فولاد آلياژي محاسبه شده و سپس با استفاده از اطلاعات موجود در چندين اطلس دياگرام¬هاي سردكنندگي حدود مختلف نرخ¬هاي سردكنندگي مورد نياز براي حصول درصدهاي مختلف مارتنزيت در ساختار فولاد به دست مي¬آيد. در انتها با مقايسه درصد مارتنزيت موجود در ساختار به¬ازاي فواصل مختلف از انتهاي سرد شدن با درصدهاي مختلف محاسبه شده در مرحله پيشين، سختي¬پذيري فولاد در هر فاصله به دست آمده و منحني جاميني رسم مي¬گردد. لازم به ذكر است كه اين روش توانايي محاسبه قطر بحراني فولاد را نداشته و تأثير برخي عناصر مهم در سختي¬پذيري فولاد، مانند بور، تيتانيم، واناديم و مس، در آن ناديده گرفته مي¬شود. علاوه بر اين، روش مذكور از دقت چنداني برخوردار نيست.
آخرين روش مورد استفاده در اين پروژه كه از دقت بالايي برخوردار بوده و با استاندارد ASTM نيز مطابقت دارد، عبارت است از روش محاسبه سختي¬پذيري با استفاده از قطر بحراني (SAE J-406). در اين روش ابتدا با استفاده از درصد هر يك از عناصر آلياژي در فولاد، ضرايب خاصي مبني بر ميزان تأثير هر عنصر در محاسبه قطر بحراني ( fi ) بدست آمده و سپس، قطر بحراني فولاد آلياژي محاسبه و به كاربر نمايش داده مي¬شود.
در كنار محاسبه قطر بحراني، اندازه دانه فولاد نيز با استفاده از دماي عمليّات حرارتي و مدّت زمان انجام آن محاسبه گرديده و در اختيار كاربر قرار مي¬گيرد. لازم به ذكر است كه افزودن عناصر ممانعت كننده اندازه دانه مانند آلومينيم و نيوبيم به فولاد آلياژي تأثير بسزايي روي اندازه دانه و سختي¬پذيري فولاد دارد.
نرم¬افزار سختي¬پذيري فولادها با به¬كارگيري دو پارامتر مهم فوق و پس از طي چندين مرحله محاسبات ديگر، منحني جاميني فولاد آلياژي را رسم مي¬نمايد. در راستاي محاسبه و رسم اين منحني و به منظور استخراج روابطي جهت فرموله نمودن جداول مربوطه از روش¬هاي محاسباتي نظير حدّاقل مربعات (Least Square method) و نرم¬افزار Matlab استفاده شده است. در انتها نقاط به دست آمده از محاسبات فوق از طريق روش Curve fitting و محاسبات نرم¬افزاري فوق¬الذّكر منحني جاميني را توليد نموده¬اند.

منابع و مآخذ
1-Heat Treatment Guide
2-Steel Heat Treatment Handbook
3-Atlas of Heat Treatment Diagrams
4-Effect of chemical composition on the hardenability of high-strength rail steel
5-Calculation of the hardenability of boron steels
6-SAE J417 Hardness Test and Hardness Number Conversion
7-SAE EA 406 Hardenability prediction calculator
8-M. A. Grossman, "Hardeanability Calculated from Chemical Compositions, " AIME Transactions, Vol. 150 (1942) pp 227-259
تهيه كننده:
1- مهندس احسان سعادتي
تلفن تماس:
00989155847205 (iran
00985842220183

No comments: